Co je to Moto Gymkhana?

Slovo gymkhana [Jim-kah-Nuh] pochází z Hindštiny, původně znamenalo slalom na koni. V současné době se tímto termínem označuje většinou slalom na motocyklu nebo s automobilem. Ten spočívá v přesném a co nejrychlejším projetí trasy vytyčené obvykle z barevných kuželů. Během jízdy provádí jezdec různé obraty, slalomy, osmičky atp., při kterých se kombinuje hbitost, rychlost, rovnováha a zručnost, práce s plynem a brzdami. Nejlepší jezdci využívají limitních možností stroje. Velmi důležitým prvkem při soutěžích je orientovat se na závodní trati, najit správnou stopu a neztratit se.


Historie

Soutěže v Moto Gymkhaně (dále jen MG) jsou nejvíce rozšířené v Japonsku, kde mají bohatou tradici již od 70. let minulého století. V oblibě jsou mnoho let také v USA známé jako soutěže policistů – tzv. motorodeo.
     Přibližně od roku 2011 se tento sport rozšířil do Evropy a zbytku světa. Začaly se jezdit národní soutěže v Anglii, Holandsku, Polsku, České republice, Ukrajině a Rusku. Každým rokem přibývají další státy, z posledních např. Francie, Německo, Španělsko, Bělorusko, Lotyšsko, Estonsko.
     Od roku 2015 se pravidelně pořádá Mistrovství evropy – Moto Gymkhana European Championship.     Ročník 2018 jsme zajistili v podhůří Šumavy v Janovicích nad Úhlavou. Naši jezdci získlaii dvakrát titul vicemistra Evropy v letech 2016 a 2019. Také úspěšně drží druhé místo v evropském poháru národů.
     Vedle těchto soutěží existují tzv. Elementární tratě, které spočívají ve sdílení svých jezdeckých schopností na standardizovaných tratích dle daných pravidel. Do nich patří např. GP8, SatoGP, SisoGP, Hitch a další.
     V roce 2015 také vznikl první mezinárodní šampionát – M Gymkhana® World Competition. Je tvořen fair-play formou na základě několika tratí v omezeném časovém limitu sdílením výsledků na internetu. Od 2018 vznikla podobná soutěž v Rusku – Gymkhana GP.
Naši jezdci jsou úplnou špičkou v těchto soutěžích, pravidelně se umísťují v top 10 a také na stupních vítězů.


Sport pro každého motorkáře?

     Jako soutěžní disciplína není MG na rozdíl od jiných motoristických sportů příliš finančně náročná, lze ji provozovat jak na amatérské, tak i na poloprofesionální úrovni. Vzhledem k relativně malým rychlostem se jedná o velmi bezpečný sport.
     Na to, abyste mohli začít, stačí běžný motocykl a standardní motocyklová výbava. Dále samozřejmě odvaha a chuť trénovat. Stát se jedním z nejlepších jezdců vyžaduje ovšem mnoho práce a tréninku, sebeobětování a v neposlední řadě také investice do vybavení a úprav motocyklu. Přesto jde o velmi levný motoristický sport.

     Moto Gymkhana je ideálním tréninkovým nástrojem, kterak se dokonale sžít s vlastním motocyklem a výrazně tak zvýšit svou aktivní bezpečnost a schopnost zvládání krizových situací v běžném provozu. Některé z prvků MG jako např. slalom v pomalé rychlosti, osmička, přesné brzdění, jsou téměř totožné s prvky běžně využívanými při výcviku v konvenčních autoškolách i nadstavbových motoškolách po celé Evropě.
     Základní prvky by měl v klidném tempu zvládnout projet každý držitel řidičského oprávnění na motocykl!

    Od roku 2011 pravidelně pořádáme tréninkové kurzy a soutěže v různých regionech ČR. Od r. 2012 se každou sezónu koná Mezinárodní mistrovství České Republiky dle standardizovaných mezinárodních pravidel.

    Našim cílem je rozšíření tohoto zajímavého a finančně nenáročného motosportu u nás.


Základní pravidla

Ačkoliv se může zdát, že se jedná o naprostý chaos, barvy kuželů mají jasná pravidla. Modrý kužel se objíždí zprava, takže jej máte po levé straně, červený zleva, tedy jej máte po pravé straně. Žluté kužele označují speciální prvky. ​Soutěz je smíšená, muži i ženy závodí společně. Motocykly nejsou omezeny typem ani kubaturou. Musí být street legal s platnou registrací a povinným ručením pro provoz na pozemní komunikaci.

Před samotným závodem jezdci procházejí kvalifikací – GP8. Jedná se o standardizovanou osmičku, kterou musí zajet pětrkát. Podle jejich času se pak kvalifikují do závodu – určuje to startovní pořadí. Ti nejhorší startují jako první. V lokálních soutěžích se jezdí v různých výkonostních kategoriích, v rámci kterých se podle svých výsledků posouvají. V České republice je to A, B a C, kdy kategorie A jsou ti nejlepší. Na velkých závodech typu Mistrovství Evropy se kategorie nerozdělují. Na Catalunya Cupu ale například ano. Po odtajnění plánku tratě mají jezdci omezený čas na to, si ji pěšky projít, a hlavně zapamatovat. A pak už se startuje. Za shozený kužel nebo šlápnutí na zem se přičítá vteřina penalizace, traťoví komisaři to signalizují žlutým praporkem. Za několikeré rychlé odšlápnutí následuje třívteřinová penalizace, signalizovaná červeným praporkem. Pád není penalizován, protože tam závodník ztrácí drahocenný čas zvedáním motocyklu ze země. Pokud závodník pomotá kurz, traťoví komisaři zkříží praporky nad hlavou a vrátí jej na místo kurzu, kde byl naposledy na trati. Před každým závodem je určeno, na kolik kol se pojede. Pokud má závod dvě kola, má každý závodník na trať dva pokusy.

Pravidla Motogymkhany vznikla v Japonsku, do Evropy se dostala překladem našich britských kolegů z japonštiny do angličtiny, ze které jsme oficiální pravidla převzali my jako Česká republika. Podle nich organizujeme naše závody.

Zpět na Blog